Existed & Viewed Since 2010

Tuesday, November 5, 2013

Siapa punya hak nak marah?

Entah, aku ingat aku punya hak nak marah. Sebab aku rasa aku patut dan sepatutnya rasa kecik hati dengan perkara ini.
Well, the story goes like this.
I have a study group with my regular group-mates. It has been 2 semesters together. At first, I don't find that this group could be effective because the styles was different. We were given a topic each to prepare and make a short note or mind maps and share with the rest, which means the rest will have to copy and discussion goes on if there were further inquiries be made. Ok. That was before, and it was effective in a way because in the end of every topics, we'll discuss the inquries. This s
bla bla bla well, I want to make it short. I hate introduction - drag.

So, semester ni aku macam kurang mood nak study, I have no idea why, maybe because this semester is quick. Cepat je masa berlalu. Serius, I should not feel this way. Its final exam dan aku lecture pun entah ke mana. So, I pretty need study group or to study.
So, aku bukan nak salahkan study group atau apa. I should reflect on my own attitude. Aku yang malas and I don't give a damn at first. Kalau aku tak datang, I don't feel sorry pun. Tapi, for the sake of them, I shouldn't do this. Kesian some of them, bertungkus-lumus sediakan tajuk dan jadual, in the end they have to cover for you. Which now and then, I felt sorry for my own trouble. Ok. I thought kita orang punya style of learning should be improve, in a way, a more active and interactive and responsive session. Hell no, I could not see it this semester. I thought, I am the own yang create problem selalu datang lambat, but there are even worse than that, datang lambat dan tak bawa apa-apa, pensel pun tak, even paper, datang cedok maklumat pun tunggu orang suapkan and things-like-that, lepas tu bukan nak participate but influence other people to talk. Aku terasa, amat terasa. Don't they ever feel sorry for that? No, aku tak rasa they feel sorry for that. So, aku nam marah, kita sekarang nak timba ilmu kan? So, aku diamkan lah. Because, silent can answer 1000 questions. Sebab aku risau dan aku takut, bila aku bersuara aku akan sakitkan hati orang. So, better aku diam dan buat tak tahu. Sebab, ilmu depan mata, siapa nak cari siapa nak dapat, buatlah. Kalau xnak, kau teruskan cakap kosong dan kacau orang lain.
Maybe I sound like "Yeah, aku je yang betul. Aku semua betul. Aku tak salah. Aku yang patut marah. Kau patut kesian kat aku", atau banyak lagi, bukan. Lantak lah kau nak fikir apa. Tapi aku tinggalkan lah persoalan ini. Siapa yang patut marah? Siapa yang patut kecewa? Siapa yang lagi punya hak nak marah? Memang, to a certain extent kau kenal aku, aku diam sebab aku tak ada mood, atau ada mood tapi mood aku tak ok. Yes, dah cukup bagus aku tak melenting dan masih buat ok ok saja sebab aku tak boleh nak paksa semua orang ikut cara aku, dengar cakap aku. Jadi, aku kawal semua tu. Aku kawal diri aku yang orang lain bebas bertindak ikut cara dia. Jadi, aku tak suruh korang diam dan mula belajar sebab aku tak punya hak itu atas diri kamu. Suka hati kamulah nak cakap kosong, nak makan je ke, nak tulis atau tak nota tu, nak faham ke tak, nak bawak balik bilik lepas study sedikit ilmu atau tak, kan? Aku tak punya hak nak tentukan semua itu atas diri kamu dan suruh kamu semua, "Hey, diamlah. Belajar. Dah lagi makan! Ada soalan? Lagi apa nak tanya?" dan things-like-that SEBAB kamu boleh fikir, "Aku tak boleh buang masa study tapi x dapat ilmu. Aku sudah-sudah lah bercakap sebab aku dah bodh tak faham tapi masih main-main. Aku kena tanya benda ni sebab aku tak faham bukan tunggu orang tanya. Aku mesti faham apa aku salin bukan main salin je" dan things-like-that. Jadi, aku diam. Aku diam sebab aku nak elakkan benda itu aku akan cakap kat kamu semua "Hey sedarlah" sebab aku bukan sempurna sebab nanti kau juga cakap "Lebih-lebih pulak kau ni", macam pandai sangat atau "Skema, relaxlah. Jangan study sampai mati" and things-like-that. Jadi aku diam. Aku akui, aku sedikit marah. Kenapa patut aku marah? Kenapa? Sebab kalau kau gagal dapat ilmu pada hari itu, kau nak salahkan aku? Tak, kalau bila jawab exam kau menyesal tak baca itu dan ini dan menyesal sebab kau ta fokus,adakah itu salah aku atu adakah kau gagal exam nanti adakah aku akan terkena bana atau ter'effect juga? Tak kan? Jadi, sebab itu kata kat diri aku, kau tak perlu marah. Lantak mereka nak buat apa, yang penting sekarang ni ak tak nak menyesal dan aku nak bawak balik ilmu walaupun sedikit sebab aku dah berkorban masa dan tenaga untuk sampai ke situ unuk duduk dan belajar dan aku tak nak semua usaha itu sia-sia. Walaupun, aku cuma dapat 10% ilmu baru dah cukup, asalkan aku dapat sesuatu, bukan dapat kenyang dan puas bercerita sahaja. Aku nak ilmu. Sebab itu aku tak boleh marah. Tapi aku marah, sebab?
Sebab aku kasihankan kamu semua. Aku nak kita semua dapat ilmu sama-sama. Kalau aku dapat 100% ilmu hari tu, aku nak semua dapat 100% ilmu juga. Aku nak kalau aku kenyang pada hari itu, aku nak kita semua kenyang sama-sama. Aku nak kalau kita semua penat pada hari itu, kita take five sama-sama. Aku nak kita buat sama-sama dan dapat ilmu sama-sama, kenyang sama-sama dan rehatkan minda sama-sama. Sebab itu aku marah, bila mana aku tengok kamu buang masa dan kamu tak dapat apa-apa.
Aku tanya beberapa orang "Kalau balik nanti, kau ingat lagi tak apa yg kita belajar ni?" sebab aku nak pastikan study group kita efektif dan kita bawak balik sedikit ilmu dan kefahaman, bukan bawak balik nota orang yang lain yang kita tulis cantik-cantik dan kemas-kemas. Bukan! BUKAN!!! Sebab kalau nak ambil smua nota orang lain sekalipun, kalau kau x faham, kau x dapat apa-apa juga! Jadi, aku nak kau bawa balik ilmu!!! Aku berusaha nak wujudkan suasana perbincangan yang aktif dan interaktif! Kita semua tahu, kita semua belajar bahawa "A good lesson must be purposeful, meaningful, interactive, active etc..." tapi adakah kita apply dalam study group kita??? Jadi aku nak wujudkan "information exchange" bukan "information delivery". Kalau aku je yang asyik tanya, aku je yang akan faham. It is unfair, in a way it is very fair sebab aku yang bertanya, aku dapat ilmu lah! Lepas tu, aku tak suka kalau kita tak pasti, kita berusaha bagi tahu diri kita kita pasti dan faham. Dah tak pasti, tanya. Sebab benda remeh-temeh ini jauh lagi penting dan berguna. For example, kau tahu perkataan "tremendous" sebab kau dah selalu came across dalam text, tapi kau tak tahu nak explain macam mna sampai kau speechless nak explain sebab kau sama ada tak tahu nak explain atau kamu tak pasti makna atau sebenarnya kamu tak tahu. Apa yang kamu buat? Kamu mula merepek buang masa merapu tentang makna perkataan itu. Apa salahnya kamu kata kamu tak pasti dan kamu refer something yang pasti, cari makna di kamus dan percayalah pada saat itu, kamu akan tahu makna itu sampai bila-bila. Inilah manusia apabila belajar, mereka ingat cukup sekadar belajar basic atau asas. Memang, benda basic fundamental tapi kita seolah touch n go sahaja benda tu, aku tak rasa kau boleh pandai kalau kau tahu basic sahaja dan tak apply atau praktis benda tu. Tak jalan!
Sebab itu, aku banyak bertanya. Kenapa? Kau anggap bila aku tanya aku tanya remeh? Well, aku tanya "remeh" kat kamu semua, masih ada yang tak dapat jawab??? Adakah itu "remeh"???? Fikirlah sendiri!
Jadi sekarang, siapa punya hak nak marah?

Aku dah malas. Sebab, nanti kau juga sedar dan cakap "kubur sendiri-sendiri". In the end of the day, aku kena bergantung pada diri aku sorang jugak, bukan kau atau siapa-siapa. Jadi, aku tak punya hak nak kawal kau semua ikut cara aku, aku sedar jadi aku, jadi aku, jadi aku biarkanlah saja. Sebab kalau aku nak kisah, siapa aku nak kisahkan hal kamu semua?

Sebenarnya, banyak lagi aku nak taip. Tapi ayat aku pun dah tunggang terbalik.
Tak apa, aku ingat selagi mana benda tu meaningful-effect, sampai tua nanti pun aku masih ingat perkara ini.

p/s: Ini untuk semua, bukan untuk seorang sahaja. Kalau terasa, entah aku tak tahu nak cakap apa. Sebab aku dah puas terasa juga, mati-mati aku cakap pada diri aku buat apa aku terasa kalau aku tak da kaitan dengan ini smua dan aku tak buat salah apa-apa. Sebab tu aku nak jadi ikan di laut yang tak ter'effect dengan masinnya air laut.

No comments: